20 august, 2005

Tidenes beste tennisbok

Bok: A handful of summers
Av Gordon Forbes
Fireside forlag

Jeg var rimelig hard mot Boris Beckers selvbiografi. Derfor synes jeg det er på tide å anbefale en klassiker innen "mitt liv som tennisspiller"-sjangeren. A handful of summers er etter manges mening den beste boken som er skrevet om tennis.

Gordon Forbes fra Sør-Afrika var blant verdens beste spillere på 1950- og 60-tallet. I boka forteller han om sine opplevelser fra oppveksten til sine siste dager som profesjonell. Store navn som Rod Laver, Lew Hoad og Roy Emerson går igjen i boka, og selv om jeg aldri har sett noen av dem slå en ball, virker det som jeg har gjort det etter å ha lest denne boka.

Tennis var en amatørsport fram til 1968. Forbes sine memoarer er drapert i et gyllent lys av uskyld og kameratskap mellom toppspillerne. Boka begynner med at Forbes ser på en Wimbledon-finale på 70-tallet, og klager over at det har blitt for mye penger og seriøsitet i sporten. Jeg lurer på hva han ville sagt om dagens utvikling, hvor pengegaloppen går mye raskere.

Forbes er et oppkomme av småhistorier, for mange til at jeg nevner noen her. Uansett din grad av tennisinteresse er A handful of summers skjør og underholdende poesi. Perfekt lesning for en håndfull ettermiddager på sensommeren.

Ingen kommentarer: