31 mars, 2006

Å fotografere tennis

Tennis og foto er mine to store interesser. Derfor skulle en tro at jeg var smart nok til å kombinere dem, og ta mye bilder av tennis. Det gjør jeg dessverre ikke. Tror det er mest fordi tennisen her til lands spilles innendørs, og der er det vanskelig å ta gode actionbilder for en amatør som meg. (Pluss at jeg er for lat til å ta bilder av annet enn det som detter i fanget på meg.)

Jeg har tatt bilder av tennis ved tre anledninger: French Open 2000, 2001 og Italian Open 2003. Her er noen av bildene, og tips til deg som har lyst å prøve selv. De fleste bildene er tatt med film, men med dagens digitale kameraer kan du jo eksperimentere mye og finne ut hva som funker.

Dette er en takknemlig posisjon å ta bilder fra: Et stykke oppe på tribunen, på kortsiden. Spillere som strekker seg etter en stoppball, som Gustavo Kuerten her, tilfører liv til bildet.

Nok et bilde fra kortsiden. Det sikreste actionbildet du kan ta i tennis, er serven. Spilleren står i ro, så du slipper å tenke på om han/hun kommer ut av fokus. Her server Roger Federer mot Paul-Henri Mathieu, Roma 2003.

Serveretur er det nest enkleste å ta bilder av. Du vet omtrent hvor ballen vil komme. Beregn litt luft rundt spilleren, så har du gode sjanser til å få et bra resultat. Arantxa Sanchez-Vicario, French Open 2000.

Ingen kommentarer: