21 november, 2006

En slags oppsummering

Denne saken handler om herretennisSesongen er slutt, nå gjenstår bare finalen i Davis Cup mellom Argentina og Russland. Den komplette rankingen for året finner du her.

Hvordan kommer ATP-rankingen til å se ut om ett år?

Federer (1) og Nadal (2) tror jeg holder posisjonene. Nadal er avhengig av å spille suverent på grus. Han er fortsatt så ung og sulten at jeg tror han får til nok en kanonsesong på grusen. Jeg tror ikke han klarer å gå ubeseiret gjennom grussesongen igjen, men han er definitivt The Man fra april til juni.

Davydenko (3), Blake (4) og Ljubicic (5) er mer usikre. Davydenko og Blake har spilt henholdsvis 32 og 26 turneringer i år, mot 19 for Federer og Nadal. Det koster mye, og på et eller annet tidspunkt tror jeg de får svi. Robredo (7) er altfor høyt ranket i forhold til evnene, og kommer ikke til å gjenta prestasjonen. Det tør jeg vedde mye på.

Roddick (6) har spilt godt etter at han fikk Jimmy Connors som trener. Nå venter Australian Open og et par store amerikanske hardcourt-turneringer på seinvinteren, så Roddick bør klatre. Topp 4 er innen rekkevidde neste år.

Jeg er spent på hva Berdych (13) klarer i 2007. Han har kapasiteten til store ting, særlig på raske dekker. Baghdatis (12) har masse poeng å forsvare i Australian Open neste måned. Han har vært voldsomt ustabil dette året, men jeg håper han etablerer seg i toppen. Han er eksplosiv og grasiøs. De første to settene mot Federer i årets Australian Open var noe av det beste som ble spilt i år.

Gaston GaudioMurray (17) og Gasquet (18) bør ta det siste steget opp neste år. De er snart for gamle til å være unge og lovende. Begge har talentet, spørsmålet er om fysikken er god nok. Begge leverte et par virkelig ynkelige kamper i 2006, og det til og med i store turneringer.

Folk som har talent til mye mer, men som har de beste årene bak seg: Safin (26), Ferrero (23), Gaudio (34, bildet), Henman (39), Moya (43).

Folk som kan legge racketen på hylla i morgen uten at noen vil savne dem: Stepanek (19), Vliegen (31), Chela (33), Clement (42), Kiefer (48).

Ingen kommentarer: