19 mai, 2007

Tilbake på sporet

Denne saken handler om herretennisEtter fiaskoen i Roma har Roger Federer etablert seg som en trussel på grus igjen. I de tre siste kampene i Hamburg har han slått tre spanjoler: Ferrero, Ferrer og Moya. Hvis han slår Nadal i finalen, blir det fire spanjoler i samme turnering, og jeg vet ikke om noen har klart det før.

Men slå Nadal, det tror jeg ikke han klarer nå heller. Jeg lurer på hvordan Federer ser på den kommende kampen. Federer liker seg på det langsomme dekket i Hamburg. Nadal måtte slite mot Hewitt i sin semifinale, og må begynne å merke kjøret fra grussesongen, hvor han har spilt alt, og vunnet alt.

Hvis Federer har noen nye triks, vet jeg ikke om han kommer til å prøve dem her. Kanskje prøver han på mye forskjellig, for å se hva som virker. Han har garantert fått med seg Davydenko sin gode kamp mot Nadal i Roma, og oppskriften hans: Dra Nadal langt ut på backhandsiden med en skarp vinkel, og avslutt med en volley.

Uansett, det er fascinerende med to så jevne spillere, som er de to mest stabile på alle dekker. Det vil si, Federer er bedre på grus enn Nadal er på hardcourt. Dersom Nadal og Federer hadde møttes i annet enn grusfinaler, tror jeg sveitseren hadde hatt en bedre innbyrdes statistikk.

Ingen kommentarer: