18 januar, 2006

Stygt og pent på en gang

Tennis på tv:
Maria Sharapova - Ashley Harkleroad 6-1, 7-5
2.runde, Australian Open


- Gravidtenniskjole? spurte husets moteguru etter å ha kastet et blikk på Maria Sharapovas antrekk i kampen mot Ashley Harkleroad.

Sharapova er litt tyngre enn i forrige sesong, altså litt mer former og mindre knokler. Hun virker godt forberedt, og selv om kjolen ikke var det helt store, så var spillet solid. (Skyt meg den dagen jeg begynner å legge ut kjole-kavalkader på disse sidene, a la VG Nett.)

Sharapova har masse mannlige fans, men spillet varmer få tennis-sjeler. Hun har en enkel og - for meg - ganske dårlig teknikk. For eksempel forehanden, hvor kroppen ikke følger slaget gjennom, men ofte trekker motsatt vei når racketen treffer ballen. Nadal gjør noe lignende på sin forehand, og jeg kan ikke skjønne at kroppen har godt av det. Nettspillet hennes er nærmest fraværende, og taktikken begrenser seg til å slå ballen så hardt som mulig i en omtrentlig retning.

Kraft har Sharapova nok av, og hun er sterk psykisk. Harkleroad hadde settball på 5-4 i andre sett, Sharapova hadde andreserve. Hun lukket øynene noen sekunder før serven, som hun slo helt fryktløst rett i kroppen på Harkleroad. Resten av ballvekslingen var konstant press fra Sharapova, før Harkleroad til slutt slo en tilsynelatende enkel ball i nettet.

Det er slike øyeblikk som viser hvorfor noen ligger på topp ti, og andre ikke gjør det. Men jeg tror ikke det er godt nok til å vinne turneringen.

Ingen kommentarer: