14 august, 2006

Få denne siten som RSS-feed

Ser du dette symbolet, kan du abonnere på en feed fra nettstedet. Som f.eks mitt.I mitt sivile liv skriver jeg litt om data, selv om det er mange som kan mye mer om det enn meg. Noe av det tøffeste som har skjedd på nettet de siste årene, er etter min mening RSS.

Hvis du vanligvis steiler over ukjente forkortelser, så vær så snill og les videre. RSS betyr enkelt forklart at du abonnerer på forskjellige nyhetsstrømmer. Du får beskjed når et nettsted har blitt oppdatert siden sist.

Internet Explorer har dessverre ikke denne funksjonen integrert. Hvis du har Mac (som jeg nettopp har kjøpt), kan du lese RSS-strømmer direkte i nettleseren Safari. Derfor kan jeg kjapt se hvilke nettsteder det skjer ting på, uten at jeg trenger å taste inn f.eks www.vg.no først.

Som Windows-bruker må du laste ned et RSS-program for å benytte deg av denne fabelaktige oppfinnelsen. Etter du har gjort det, legger du til dette bokmerket i RSS-programmet: tennisozzy.blogspot.com/atom.xml. Så vil gode ting skje.

Ingen kommentarer: