Viser innlegg med etiketten comeback. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten comeback. Vis alle innlegg

11 desember, 2006

M-, eller noe sånt

Denne saken handler om dametennisJeg lurer på hva Martina Hingis tenker nå. Hun er ferdig med sin mye omtalte comeback-sesong, og bekreftet at hun trolig er det største balltalentet innen dametennis de siste 20 årene.

Men hun bekreftet også at hun ikke klarer å henge med helt i toppen. Nå skal jeg ikke være surmaget, for Hingis kvalifiserte seg for WTA-sluttspillet, endte året som nummer sju og vant to titler. Det finnes millioner av tennisspillere som ville ofret kroppsdeler for en sånn sesong.

Martina HingisJeg så Hingis noen ganger i år, både live i Paris og på tv. Som før hun la opp, satt jeg hele tiden med en følelse av at kampen var i motstanderens hender. Hingis gjør få feil og spiller oppfinnsomt. Men hun har ikke så mye i verktøykassa dersom motstanderen finner formen.

Da Hingis la opp, var Capriati, Davenport og Williams-søstrene de farligste, i tillegg til Clijsters og Henin. Nå er det det mye russerne som dominerer. Hingis tok et par seire mot dem (blant annet Sharapova og Kuznetsova). Problemet hennes er at det er så mange gode spillere nå, at Hingis må slå flere av samme kaliber for å nå vinne turneringer. I Grand Slam-sammenheng blir det nesten umulig.

Det må svi litt at Amelie Mauresmo er verdens beste nå, hun hadde i alle fall den beste sesongen i 2006. Mauresmo var motstander da Hingis vant sin siste Grand Slam-tittel for snart åtte år siden (Australian Open 1999). Mauresmo har utviklet seg mye siden den gang. Det samme kan ikke sies om Hingis.

Men 2006 ble mye kjekkere enn det kunne blitt på damesiden takket være Hingis. Jeg tenker vi sier M- i karakterboka.

09 januar, 2005

Hingis. Herregud det hadde vært gøy.

Akkurat da jeg begynte å glede meg seriøst til Australian Open, kom nyheten som setter turneringen litt i parentes. Martina Hingis skal spille en turnering i Thailand fra 31.januar. Hvis alt går bra, blir det trolig comeback.

Dametouren trenger det. Williams-søstrene er over toppen, og stort sett skadet. Clijsters/Henin Hardenne er konstant skadet. Sharapova og Myskina har foreløpig vist for lite til at jeg er overbevist. Det åpner for Hingis. Når selv Dementieva når slam-finaler med sin fis av en serve, bør Hingis klare det samme.

Og gjerne vinne dem.

Det hadde vært et sinnsykt stilig comeback, for hun var slett ikke på topp da hun la opp i 2002. Faktisk var hun ganske ynkelig, så det kan uansett ikke bli særlig pinlig nå.