Viser innlegg med etiketten Safina. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Safina. Vis alle innlegg

19 juni, 2006

Russisk berg- og dalbane

Tennis LIVE:
Dinara Safina - Maria Sharapova 7-5, 2-6, 7-5
Åttendelsfinale, French Open
Court Suzanne Lenglen, Roland Garros


Denne saken handler om French OpenDu har opplevd det, ja? Akkurat i det du gir dine største komplimenter til en spiller, gjør spilleren det fullstendig motsatte av det du nettopp har sagt.

- Hun har jo ikke nerver i det hele tatt, sa jeg med tyngde. Maria Sharapova hadde tapt første sett, men herjet vilt med Safina i andre og tredje sett. Hun servet for kampen på 5-2 i tredje sett. Safina nektet å gi seg, og begynte å vinne de lange ballvekslingene. Hun brøyt da Sharapova servet for kampen. Så holdt hun sin egen serve igjen.

Sharapova kunne serve for kampen igjen på 5-4, men igjen brøt Safina tilbake. Til slutt var det Sharapova som ble nervøs, men før den tid viste begge bedre dametennis enn jeg har sett live før. I motsetning til andre kamper, var det ikke snakk om å ta foten av gasspedalen. Både Safina og Sharapova angrep hver ball som om den skulle bli et vinnerslag. En del feil ble det, men mest superb underholdning.

Det samme mente resten av tribunen, hvor et solbadende publikum tok bølgen mot slutten av tredje sett. Uten tvil den største kampen vi så i Paris.

21 mai, 2006

Viktig mental seier for Hingis

Denne saken handler om dametennisJeg fikk dessverre ikke sett Martina Hingis sin seier mot Venus Williams i Roma, 0-6, 6-3, 6-3. Williams tok det første settet på 22 minutter, og det må være en skikkelig opptur for Hingis å snu en slik kamp.

Williams har riktig nok aldri vært noe naturtalent på grus, i motsetning til Hingis. Spenningmomentet før French Open er hvordan Hingis vil bli tatt imot i Paris, og ikke minst hvilke forventninger hun har til seg selv. Jeg kan vanskelig tro at Hingis taper før kvartfinalen. Men skal hun bli mester i Paris, sju år etter den famøse finalen mot Steffi Graf, må hun nok slå et par russere på veien.

Dinara Safina er en av dem. Hingis møter henne i finalen i dag. Får neppe sett den heller. Utfallet er helt åpent. Se ikke bort fra at Safina synes det er noe spesielt ved å møte Hingis, og at nervene tar henne.

16 mai, 2006

En ova-sikt over russerne

Denne saken handler om dametennisNadia Petrova ble denne uken den beste russerinnen på WTA-rankingen. Og du tenker kanskje: Petrova? Er det hun med de lange beina? Hun som ikke kan serve, hun som har vunnet US Open, eller hun som har vunnet French Open? Eller er det Anna Kournikova som har trent seg i form igjen og skiftet navn?

Forvirring, forvirring. Her er en kjapp guide til den kvinnelige russiske arme innenfor topp 100, med deres ranking-plassering akkurat nå i parentes:

  • Nadia Petrova (3): Solid fra alle kanter av banen. Litt fantasiløs, men i stand til å slå de aller fleste med sin stabilitet og tunge grunnslag. Men har ingen spesielle våpen å støtte seg på når resten av spillet svikter. Tidligere litt rusten mentalt.
  • Maria Sharapova (4): Hun med beina. Vant Wimbledon 2004, og fikk sitt gjennombrudd i samme turnering året før. Har gjort modelljobber for blant annet Sports Illustrated, men spillet hennes er ikke mye vakkert. Slår knallhardt og mekanisk fra alle posisjoner. Ekstrem vinnervilje.
  • Elena Dementieva (8): Hun som ikke kan serve. Men resten av spillet er det ingenting galt med. God på langsomme dekker. Tapende finalist i US Open og French Open 2004. Spesielt god på defensiven.
  • Svetlana Kuznetsova (10): Vant US Open 2004. Harde grunnslag (jeg er spesielt svak for forehanden), og har blitt flinkere til å variere spillet. Etter en downperiode har hun spilt seg kraftig opp denne våren. Størst potensiale, etter min mening.
  • Anastasia Myskina (13): Vant French Open 2004, men lite etter det. Myk, fin spillestil, til tross for høyden. Har hatt problemer utenfor banen, med sykdom i familien.
  • Elena Likhovtseva (14): Hva gjør hun så langt oppe? Dødskjedelig spiller som begynner å bli gammal.
  • Dinara Safina (19): En kloning av broren i kroppsspråket. Vagger med overkroppen mellom poengene, snakker med seg selv og ser ganske uinteressert ut. Har også de samme harde slagene og enorme svingninger i prestasjonene. Kan fort vinne en slam i sin karriere.
  • Maria Kirilenko (23): Nok en elev i den russiske tradisjonen med mest spill fra grunnlinjen. Litt fantasiløs.
  • Anna Chakvetadze (27): Har jeg aldri sett.
  • Vera Douchevina (41): Se forrige.
  • Elena Vesnina (59): Se forrige.
  • Vera Zvonareva (67): Har trolig tennishistoriens mest negative kroppsspråk. Begynner ofte å grine midt i kamper, henger med skuldrene og ser konstant ut som hun tenker på det aller tristeste i hele verden.
  • Ekaterina Bychkova (78): Har aldri sett henne.

15 oktober, 2005

Søskenlikhet

Jeg hadde tenkt å se Maria Sharapova mot Dinara Safina fra Kremlin Cup, men det ble det ikke tid til. Jeg rakk bare å se noen games i slutten av andre og tredje sett.

Safina er som kjent søstera til Marat. Han er hissig og hun er rolig. Likevel er det lett å se søskenlikhetene. Begge vagger og dingler svakt med hodet når de er på vei til å hente baller for å serve. De har det samme blikket, halvparten oppgitthet og halvparten gnist, når de venter på å returnere serve. Og de snakker med seg selv på samme småresignerte måte.

Og en ting til: Begge er i stand til å slå de beste spillerne i gode øyeblikk. Dinara slo Sharapova, og er klar for semifinale.

24 mai, 2005

French Open, første dag

Anastasia Myskina tapte sin førsterundekamp mot Maria Sanchez Lorenzo, og jeg kan ikke tenke meg noen som er lei seg for det. Myskina har slitt med skader og personlige problemer i år, og hadde nok tankene et helt annet sted. Moren hennes er alvorlig syk.

Nadal, Federer og Gasquet vant enkelt sine kamper. Fikk sett Gasquet for første gang, og skjønner ikke helt hypen. En fattigmanns Gustavo Kuerten, spør du meg. Backhanden hans har fått mye skryt, men virket litt blaut i mine øyne. Kan ikke se for meg at noe stort er på gang. Det samme sa jeg om Nadal for ett år siden...

Venus Williams, eget foto fra 2000Venus Williams vant greit, det samme gjorde Davenport, Dementieva og Clijsters. Dameturneringene blir sjelden interessante før kvartfinalene.

Finaletipset mitt gikk i vasken allerede første dag, da Dinara Safina tapte sin åpningskamp. Ja, ja.

03 mai, 2005

Dagens søsken-dobbel

Tennis på tv:
Dinara Safina - Ana Ivanovic 6-1, 6-4
1. runde, German Open


Dinara Safin vant i Berlin, og broder Marat i Roma. En god dag for Safinene, med andre ord.

Eurosport sender dameturneringen, og for andre gang på kort tid fikk jeg se "sensasjonen" Ana Ivanovic. Safina stakk enkelt hull på den ballongen, med tunge grunnslag og stabilt humør.

Ivanovic virket ikke særlig ille berørt, og tok initiativet til en god klem etter kampen. Bra med gode holdninger, men hun kunne da i det minste late som om tapet var surt?

Safina blir sjelden regnet med blant russermafiaen på damesiden. Hun har mindre glam-faktor enn Sharapova og Dementieva, og har brukt lenger tid på å bli god. Safina minner mye om Marat i kroppsspråket, men virker fri for hengehode-tendensene til storebror.

Slagene deres er også ganske ulike. Dinara kaster dobbelt så høyt opp på serven. Marat er mye bedre på volley, tipper jeg, det er vel en grunn til at Dinara var limt fast til grunnlinjen gjennom hele kampen. Men basisen er den samme: Sugende grunnslag med moderat overskru, med en sunn miks av sikkerhet og aggressivitet.