Viser innlegg med etiketten Djokovic. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Djokovic. Vis alle innlegg

06 juni, 2007

Demolition man

Denne saken handler om French OpenÅ slå Rafael Nadal på grus er et kollektivt prosjekt. Jeg tror bare det kan skje dersom en rekke spillere mørner han i kamp etter kamp, før en spiller til slutt setter inn det avgjørende støtet. Det skjedde i Hamburg, hvor Nadal var sliten etter mange kamper både der og i Roma, før Hewitt tok Nadal til tre sett i semifinalen og Federer til slutt slo Nadal i finalen.

Det samme har ikke skjedd i Paris så langt. Nadal har vunnet sine kamper latterlig enkelt. Carlos Moya ble slått 6-3, 6-3, 6-0 i kvarten i dag. Det er noe brutalt over de sifrene.

Den eneste som kan hindre Nadal i en finaleplass, er Novak Djokovic. Han kommer fra Serbia, i likhet med jentenes semifinalister Ivanovic og Jankovic. (Dette er Serbias vår - vant de ikke nettopp Melodi Grand Prix også?) Djokovic har slått Nadal i år, på hardcourt. Jeg tror kanskje han klarer ett sett mot Nadal. Ikke tre.

Det samme gjelder for Federer og Davydenko, en av dem kommer til å møte Nadal i finalen. Jeg klarer ikke helt å se at noen av dem klarer å ta tre sett på grus mot Nadal. Men samtidig: Nadal har ikke spilt mange femsettere på grus i sin karriere. Også Nadal kan bli trøtt, med den intense stilen han har.

Men for all del: Dersom årets vinner av French Open blir noen andre enn Rafael Nadal, blir jeg veldig overrasket.

Noen raske spådommer

Denne saken handler om French OpenDe to siste kvartfinalene for menn spilles i dag. Uansett hvem som vinner hele turneringen, vil vedkommende ha gjort det gjennom å slå fabelaktige spillere. Ingen enkle trekninger i år (det mest ekstreme tilfellet må ha vært Sampras sin seier i Wimbledon 2000).

Nadal - Moya: Nadal i tre eller fire sett. Han kan alt som Moya kan, bare bedre. Og han er yngre, sultnere og springer fortere. Moya har slått Nadal på hardcourt begge gangene de har møttes der. Nadal har slått Nadal tre av tre ganger på grus, inkludert i 2003, da Nadal var knapt 17 år. Moya tok ett sett mot Nadal i Roma tidligere i år. Klarer han å ta tre i Paris? Neppe.

Djokovic - Andreev: Møttes i Estoril i april, da vant Djokovic i tre sett. Han er favoritten igjen, selv om Andreev er i god form.

Djokovic mot Nadal i semifinalen kan bli morsomt. De møttes jo i fjor, da Djokovic trakk seg etter to tapte sett, med kommentaren "jeg følte jeg hadde kontroll på kampen" (!).

Federer og Davydenko er allerede klare for semifinalen på motsatt side av trekningen. Federer leder den innbyrdes statistikken 8-0.

03 juni, 2007

Spanske favoritter

Denne saken handler om French OpenMorgendagens store kamp er uten tvil Rafael Nadal mot Lleyton Hewitt. Nadal slo Hewitt i tre tøffe sett i Hamburg for to uker siden. Han bør være uthvilt nå, og har i motsetning til Hewitt ennå ikke tapt noen sett. Den offisielle nettsiden har en omfattende, men litt tåpelig analyse i forkant. Nadal er god på grus, men å si at "Few would now disagree that Nadal is the greatest clay court player of all time", er latterlig. Bjørn Borg har seks titler fra French Open. Nadal har så langt to, som er mindre enn både Lendl, Wilander og Kuerten (tre titler). Nadal kan utmerket godt bli tidenes grusspiller, men han er det ikke ennå.

Hewitt spilte fem mot Gaudio og i forrige kamp fire mot Nieminen. Han er ikke så kvikk som før, og jeg tror Nadal kommer til å vinne i tre eller fire sett. Men Hewitt kommer garantert ikke til å legge seg.

Nadals kvartfinalemotstander blir trolig Carlos Moya. Det er naturstridig at 35 år gamle Jonas Björkman er i fjerde runde av French Open. Svensken er best på raske dekker, og var i semifinalen av Wimbledon i fjor. Moya har ikke de sterkeste nervene i verden. Blir presset for stort, i en kamp alle sier at han kommer til å vinne enkelt? Jeg tror ikke det, tre sett for Moya, er min spådom.

Den andre kvartfinalen av nederste del av trekningen går mellom vinneren av kampene Djokovic-Verdasco og Andreev-Baghdatis. Djokovic bør være bankers, til tross for fire og fem sett i de to siste kampene. Verdasco er med i double også. Han må vel bli trøt av et sånt dobbeltløp? Sterkt å slå Ferrer i forrige runde. Andreev og Baghdatis er jevne, jeg tror Andreev forehander Baghdatis av banen og møter Djokovic i kvartfinalen.

04 april, 2007

Karrierer på vent

Denne saken handler om herretennisNovak Djokovic ble den yngste vinneren av en Masters-turnering da han vant i Miami i forrige uke. Uka før spilte han finale mot Nadal, som han tapte. Han vant da de møttes igjen i Miami, og var overlegen mot Canas i finalen. Djokovic er, for å si det enkelt, The It Boy i herretennis akkurat nå.

Djokovics generasjon består av Andy Murray og Nadal som de fremste navnene i tillegg til Djokovic selv. To franskmenn bør også ha muligheter, men har ikke gjort noe å skryte av på lenge. Gael Monfils og Richard Gasquet er i hver sin ende av stilskalaen: Monfils er teknisk rufsete, men sterk og villig. Gasquet har en fantastisk teknikk, men etter min mening for lite muskler og for svak innstilling.

Gasquet har vært et hett navn i mange år, men bortsett fra noen småpene resultater på gras, har han lite å vise til. 2007 er etter min mening året hvor Monfils og Gasquet må markere seg for å bli tatt på alvor som utfordrere til tronen i Verden etter Federer. Eller kanskje noen andre står klar da, folk vi ikke har hørt om ennå.

15 mars, 2007

I Federers fravær

Denne saken handler om herretennisNår kongen er borte, danser prinsene på bordet. Prinsene i dette tilfellet er Novak Djokovic og Andy Murray, som er klare for kvartfinale i Indian Wells-turneringen. Det er også Nadal og Roddick, som ser ut til å ha funnet formen igjen.

Det har ikke James Blake, som har vært i fritt fall de siste månedene. Etter finaleplassen i ATP-sluttspillet i fjor har han ikke hatt mye å vise til Blake spiller på små margriner, så når han er ute av form kan det bli virkelig stygt.

Kvarfinalene spilles slik:
Ferrer - Djokovic
Murray - Haas (som fikk grundig revansje mot Gonzalez i forrige runde)
Ljubicic - Roddick (Roddick vil nok hevne det flaue Davis Cup-tapet fra i fjor)
Nadal - Chela (enkel oppgave for Nadal)

Det kommer til å bli to unge semifinaler: Djokovic - Murray og Roddick - Nadal er mine tips. Blir interessant å se Nadal mot Roddick på amerikansk hardcourt. Hvis Nadal vinner, er det et enormt kick for selvtilliten før grussesongen begynner. Vinner Roddick, vil flere og flere hevde at det er han som er verdens nest beste nå. De har faktisk bare møttes to ganger i karrieren før, for tre år siden.

Dere som har SportN og Eurosport bør takke deres skaper (og evt kabelselskap). Med begge kanalene er dere sikret full dekning av både herre- og dameturneringen.

19 januar, 2007

Nattens kamper

Denne saken handler om Australian OpenRoger Federer tok seg greit av Mikhail Youzhny, 6-3, 6-3, 7-6. Statistikken viser at Federer bare servet 53% førsteserver. Han bør sette flere for å holde motstanderen på hælene i de kommende kampene. I første omgang betyr det Novak Djokovic, som gikk videre i fire sett. Men også det bør være en overkommelig oppgave for Federer. De har spilt to ganger før, begge i fjor.

Mer oppløftende var det at Federer vant 80% av nettangrepene sine. Tallet forteller ikke allverden, men er en indikator på at volleyene til Federer har kommet seg. Federer vant sin første Wimbledon-tittel ved å spille mye serve og volley, men har holdt seg til grunnlinjen mer og mer.

Nattens største kamp var Serena Williams sitt enorme comeback mot Nadia Petrova. Hvis Serena hadde giddet litt mer, ville hun hatt et dusin Grand Slam-titler nå. Hun ser fortsatt ganske utrent ut, synes jeg. Fra kampen:

28 august, 2006

Stakkars gutt

Denne saken handler om US OpenDonald Young skal spille på Grandstand-banen i dag, ser jeg. Herregud. Han går fra slakt til slakt, og nå skal han spille på en av de store banene i US Open, mot Novak Djokovic. Jeg så Djokovic kverke Tommy Haas i French Open i år. Haas er en mann, med en manns kropp. Young er en junior, og kommer til å bli slått sønder og sammen.

19 juni, 2006

Haas på nedadgående

Tennis LIVE:
Novak Djokovic - Tommy Haas 7-5, 6-1, 7-6
3.runde, French Open
Court 1, Roland Garros


Denne saken handler om French OpenLegendariske Nick Bollettieri (Wikipedia-artikkel) har sagt at Tommy Haas (28) er det største talentet han har jobbet med. Bollettieri har hjulpet folk som Monica Seles og Andre Agassi, og jeg kan ikke skjønne at Haas har mer tennis i seg enn de to (som til sammen har 17 Grand Slam-titler).

Anyway, det er noen år siden Haas ble ansett som ung og lovende. Han er i siste fase av tennislivet sitt, og har egentlig ingen store meritter å se tilbake på. Haas er en temmelig enkel spiller, og går fort sur. Mot Djokovic så han i begynnelsen ut som den sterkeste. Han tok en 3-0-ledelse med små problemer, før Djokovic fikk senket skuldrene.

Djokovic holdt strupetak på Haas resten av kampen. Haas klarte sjelden å ta initiativet i duellene. Mot slutten av tredje sett viste Haas tegn til kommando, uten at det førte til mer enn en forlengelse av kampen.

En skuffende exit for Haas, og jeg lurer på hvor lenge han kommer til å spille. Den dagen han slutter, kommer jeg til å savne backhanden hans, men lite annet.

17 april, 2006

37!

Tallet er 37 - antall enkle feil begått av Roger Federer i hans første gruskamp for året. Det er mye på tre sett, særlig når motstanderen heter Novak Djokovic. Federer vant kampen likevel.

Det er vanskelig å vite hva dette betyr. Federer har nå spilt på faste dekker siden juli i fjor, og årets første gruskamp er alltid en spesiell opplevelse. Det er forresten alltid morsomt å lese tennismedia sin omtale av Federer på grus. "Det eneste dekket hvor han er menneskelig" er en gjenganger.

Ja, Federer er ikke overlegen på grus. Men se på resultatene hans de siste to-tre årene, og jeg våger påstanden at ingen har samlet sett like gode grusresultater som sveitseren. Nadal er bedre nå, men jeg ser ingen andre jeg ville satt pengene på i en kamp mot Federer på grus.