Viser innlegg med etiketten Davydenko. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Davydenko. Vis alle innlegg

08 juni, 2007

Full knus, Nettavisen-versjonen

Denne saken handler om French OpenJeg har jobbet i en nettredaksjon selv, og vet at det ikke er lett. Ting skal skje kjapt, og det skal være riktig.

Likevel, når man ikke er sikker på noe, er det bedre å la være å skrive det, enn å skrive noe som er feil. Jeg så ikke semifinalen mellom Federer og Djokovic, men det kan ikke Nettavisens reporter ha gjort heller. Jeg sakser fra denne artikkelen ("Federer feide seg til finalen"), slik den står på nettet akkurat nå:

"I realiteten syntes han (Federer) å ha god kontroll på det tette oppgjøret"

Hm, ja 3-0 i sett er jo bra. Men i det første lå Federer under 2-4, 0-40. Davydenko hadde med andre ord tre breakballer til 5-2 i det settet. I det første settet reddet Federer 10 av 11 breakballer. Selv fikk han bare to breakballer, som han omsatte. Med andre ord: Davydenko presset Federer mer enn Federer presset Davydenko. Jeg sakser fra BBCs David Mercers ord om det første settet: "I'm going to call the gendarmes because that's daylight robbery by Federer." Det andre og tredje settet gikk til tiebreak. Davydenko servet for begge settene, men ble brutt. "God kontroll" av Federer? Ikke akkurat.

Totalt vant Federer 143 poeng, mot 135 for Davydenko. Jevnt, vil jeg kalle det. At Federer vant kampen, henger trolig mer sammen med hans rutine i slike kamper, og sterkere psyke enn russeren.

Ja, forresten, kampen endte 7-5, 7-6, 7-6 for sveitseren.

06 juni, 2007

Demolition man

Denne saken handler om French OpenÅ slå Rafael Nadal på grus er et kollektivt prosjekt. Jeg tror bare det kan skje dersom en rekke spillere mørner han i kamp etter kamp, før en spiller til slutt setter inn det avgjørende støtet. Det skjedde i Hamburg, hvor Nadal var sliten etter mange kamper både der og i Roma, før Hewitt tok Nadal til tre sett i semifinalen og Federer til slutt slo Nadal i finalen.

Det samme har ikke skjedd i Paris så langt. Nadal har vunnet sine kamper latterlig enkelt. Carlos Moya ble slått 6-3, 6-3, 6-0 i kvarten i dag. Det er noe brutalt over de sifrene.

Den eneste som kan hindre Nadal i en finaleplass, er Novak Djokovic. Han kommer fra Serbia, i likhet med jentenes semifinalister Ivanovic og Jankovic. (Dette er Serbias vår - vant de ikke nettopp Melodi Grand Prix også?) Djokovic har slått Nadal i år, på hardcourt. Jeg tror kanskje han klarer ett sett mot Nadal. Ikke tre.

Det samme gjelder for Federer og Davydenko, en av dem kommer til å møte Nadal i finalen. Jeg klarer ikke helt å se at noen av dem klarer å ta tre sett på grus mot Nadal. Men samtidig: Nadal har ikke spilt mange femsettere på grus i sin karriere. Også Nadal kan bli trøtt, med den intense stilen han har.

Men for all del: Dersom årets vinner av French Open blir noen andre enn Rafael Nadal, blir jeg veldig overrasket.

Noen raske spådommer

Denne saken handler om French OpenDe to siste kvartfinalene for menn spilles i dag. Uansett hvem som vinner hele turneringen, vil vedkommende ha gjort det gjennom å slå fabelaktige spillere. Ingen enkle trekninger i år (det mest ekstreme tilfellet må ha vært Sampras sin seier i Wimbledon 2000).

Nadal - Moya: Nadal i tre eller fire sett. Han kan alt som Moya kan, bare bedre. Og han er yngre, sultnere og springer fortere. Moya har slått Nadal på hardcourt begge gangene de har møttes der. Nadal har slått Nadal tre av tre ganger på grus, inkludert i 2003, da Nadal var knapt 17 år. Moya tok ett sett mot Nadal i Roma tidligere i år. Klarer han å ta tre i Paris? Neppe.

Djokovic - Andreev: Møttes i Estoril i april, da vant Djokovic i tre sett. Han er favoritten igjen, selv om Andreev er i god form.

Djokovic mot Nadal i semifinalen kan bli morsomt. De møttes jo i fjor, da Djokovic trakk seg etter to tapte sett, med kommentaren "jeg følte jeg hadde kontroll på kampen" (!).

Federer og Davydenko er allerede klare for semifinalen på motsatt side av trekningen. Federer leder den innbyrdes statistikken 8-0.

12 mai, 2007

To kjekke comback...og en uslåelig Nadal

Denne saken handler om herretennisRoffe Nadal har akkurat vunnet semifinalen i Roma mot Nikolay Davydenko 7-6, 6-7, 6-4, i en kamp som visstnok varte i 3 timer og 40 minutter! I den andre semien har "Can you hear the drums" Fernando Gonzalez slått Volandri med knusende sifre (6-1, 6-2). Med andre ord har Gonzalez masse energi til overs i morgensdagens finale, mens Nadal må kjenne det i beina. På en måte er det fordel Nadal at kampen er bare tre sett, for han klarer nok å mobilisere. Men Gonzalez har mer å gå på.

Gonzalez og Davydenko har innledet sesongen ganske dårlig (for Gonzalez sin del vel å merke etter finalen i Australia). Kjekt å se at de er i sving igjen. Og Nadal tapte årets første sett på grus, så vidt jeg vet.

NB: Gonzalez leder 3-1 i innbyrdes oppgjør mot Nadal. Han knuste spanjolen i Australia i januar, men Nadal på grus er noe helt annet.

Hvem som synes utviklingen i Roma er helt ok? Roger Federer. Han får spilt Hamburg-turneringen trolig uten Nadal, som jeg ikke tror vil risikere å brenne seg helt ut før Paris ved å dra til fuktige nord-Tyskland. Federer har alltid likt seg i Hamburg, og håper å få noen flere gruskamper før Paris.

18 april, 2007

Monte Carlo-overraskelser

Denne saken handler om herretennisI det ekstremt hardtslående tennisforumet rec.sport.tennis har folk begynt å snakke om at Federer er over toppen etter tapene for Canas i USA, og nå sist den tette kampen mot Seppi. Det gjenstår å se hvordan Federers form er, og om han er forbi sin beste periode som tennisspiller. Husk at også McEnroe og Wilander sluttet å vinne Grand Slam-titler på et tidspunkt hvor de var suverent best i verden.

Den første store grusturneringen har gitt noen store overraskelser så langt. David Nalbandian trakk seg på 1-4 i andre sett mot Kohlschreiber (etter å ha tapt det første), og "Can you hear the drums" Fernando Gonzalez er ute i tre sett mot Andreev. Han har ikke vært det helt store etter finaleplassen i Australia.

Det store sjokket er likevel at Nikolay Davydenko tapte for Robin Söderling. Svensken slår hardt, men skal normalt ikke være stabil nok mot en levende vegg som Davydenko.

Rafael Nadal slo Chela enkelt, og har dermed 63 kamper uten tap på grus.

14 februar, 2007

Tomt i toppen

Denne saken handler om herretennisHvis du synes du har hatt uflaks i det siste, kan du trøste deg med at arrangøren av ATP-turneringen i Marseille heller ikke har vært helt heldig.

Verdenstoer Rafael Nadal trakk seg før den begynte, pga skade. I første runde tapte de tre øverst rankede spillerne: Davydenko, Ljubicic og Ancic. Ingen åpenbare publikumsfavoritter noen av dem, men likevel må det føles surt for Marseille-folket. Fra før har hjemmefavoritt Sebastien Grosjean også trukket seg. Nå er det opp til svenskene Robin Söderling og Thomas Johansson å lage litt show.

Og alle vet jo at de to er noen skikkelige karisma-bomber.

01 desember, 2006

1-1

Denne saken handler om Davis CupDet står 1-1 etter de to første kampene av Davis Cup-finalen mellom Argentina og Russland. Nalbandian slo Safin, og Davydenko klarte omsider å slå Chela.

Double-kampen lørdag kommer til å gi et av lagene matchball før søndagens første av to siste singlekamper. Davydenko mot Nalbandian er nok ikke noe som interesserer utenfor hardcore tenniskretser. Likevel, oppgjøret har alt som skal til for å bli en klassiker. Det er en sånn kamp som kan gjøre en av dem til nasjonalhelt, som kan gjøre dem til noe mer enn de ganske fargeløse spillerne de er.

Kampen mellom Davydenko og Nalbandian er den fjerde som spilles, altså på søndag. En av dem må kjempe for å holde liv i Davis Cup-håpet, den andre skal prøve å avgjøre hele finalen til egen fordel. På papiret er oppgjøret åpent, men jeg tror Davydenko er sterkere akkurat nå. Les mer her.

30 november, 2006

Tennisårets siste krampetrekning

Denne saken handler om Davis CupDavis Cup-finalen spilles denne helga. I Moskva møtes Argentina og Russland, i det som på papiret ser ut som en formalitet for russerne. De har Davydenko i bra form, de har Safin i bakhånd og de har valgt underlaget kampene skal gå på. Det blir ikke grus, som hadde vært Argentinas beste sjanse.

Argentinerne har fått sin supporter numero uno på plass i Moskva. De trenger mer enn det for å vinne trofeet. Chela er klart best på tregere dekker, men ikke så verst på hardcourt heller.

Marat SafinDet blir spennende å se hvilket av lagene som er sterkest i hodet. Både Russland og Argentina har rikelig med halvnervøse spillere å velge blant: Slik er kampoppsettet:

Nikolay Davydenko (RUS) v Juan Ignacio Chela (ARG)
Marat Safin (RUS) v David Nalbandian (ARG)
Dmitry Tursunov/Mikhail Youzhny (RUS) v Agustin Calleri/David Nalbandian (ARG)
Nikolay Davydenko (RUS) v David Nalbandian (ARG)
Marat Safin (RUS) v Juan Ignacio Chela (ARG)


Davydenko har faktisk aldri slått Chela. Safin (bildet) mot Nalbandian er 50/50, mens jeg tror russerne er bedre i double. Davydenko mot Nalbandian er også en ganske åpen kamp, selv om Davydenko har vært kvassere i det siste. Safin mot Chela kan bli en ubetydelig kamp hvis oppgjøret blir avgjort i de fire første kampene, hvis ikke tror jeg Safin klarer oppgaven.

Davis Cup-finalen vises selvsagt ikke på noen normale kanaler. Hvis du har tenkt å følge med, gjør du det best på den kanongode nettsiden deres. Dessverre funker ikke videoarkivet i Mac, noe som utelater meg. Ja, ja.

05 november, 2006

Evighetsmaskinen

Denne saken handler om herretennisJeg skulle likt å vite hva Nikolai Davydenko spiser til frokost. Nå har han vunnet Paris Masters i strake sett mot Dominik Hrbaty (bildet), 6-1, 6-2, 6-2. Davydenko har spilt flest kamper på ATP-touren i år.

Dominik HrbatyHrbaty er en frustrerende ujevn spiller. Han slo ut tittelforsvarer Berdych i en kamp jeg skulle gitt mye for å se. Hrbaty har et flatt, klassisk spill, som er dødelig i sine beste øyeblikk.

Davydenko bekrefter med seieren at fjorårets store klatring på rankingen ikke var noe blaff. Etter å ha sett skral ut for noen uker siden, er han tilbake som en av tourens beste spillere. Respekt!

02 november, 2006

Blake tryner i innspurten

Denne saken handler om herretennisHusker du hvordan rangordningen i amerikansk tennis så ut til å bli i sommer? Andy Roddick var på rask nedtur, og James Blake så ut til å være den nye kongen. Etter den tid har Roddick fått et kraftig oppsving, som kulminerte med en sterk hardcourt-sesong og finale i US Open mot Federer.

Tommy RobredoBlake derimot. Han har hatt en god sesong, uten å få det til i de viktigste turneringene. Nå ser det ut som ATP-sluttspillet spilles uten Blake, etter at Tommy Haas blåste ham ut av Masters-turneringen i Paris. Haas kan faktisk kvalifisere seg for sluttspillet selv, men er avhengig av hjelp. Men mest sannsynlig er det at Mario Ancic tar den siste plassen.

ATP har en bra oppsummering av situasjonen. Og det gikk et kollektivt gjesp gjennom tennisverden da det ble klart at Tommy Robredo (bildet) var klar for sluttspillet. Ellers er det verdt å merke seg at Nikolai Davydenko vinner igjen, etter en liten utbrenthet for noen uker siden.

17 oktober, 2006

God kondis

Denne saken handler om herretennisSesongen går mot slutten, og mange er slitne. Det pleier å være gjennomgangsmelodien, men i år er det litt annerledes. Sist uke vant James Blake, Nikolay Davydenko og Ivan Ljubicic hver sin turnering. Alle har gode sjanser til å kvalifisere seg til ATP-sluttspillet i Shanghai, og alle har spilt masse turneringer i år.

Baghdatis ligger på niende plass, rett bak Nalbandian. Jeg har mye mer lyst å se kyprioten i sluttspillet. Han får nok spille uansett, for de siste årene har det vært mange forfall til ATP-sluttspillet.

21 september, 2006

Et russisk slips

Denne saken handler om Davis CupRussland skal spille mot USA i semifinalen i Davis Cup denne helga. Russernes beste spiller denne og forrige sesong er Nikolai Davydenko.

Men han får ikke spille. Davydenko trakk seg fra en turnering i forrige uka pga utmattelse, og jeg tror det er smart av den russiske lagledelsen å droppe ham. De har formspilleren Youzhny i bakhånd, som kan møte Andy Roddick i et revansjeoppgjør fra semifinalen av US Open.

Mer risikabelt er det å sette Marat Safin på banen. Ikke glem at Safin er en av verdens beste på grus når han får det til. Det er bare så sjelden han viser det.

Det kan bli en merkelig, men spennende helg i Moskva. De skal spille på grus, og verken James Blake, Andy Roddick, Youzhny eller Safin har vist noe stort spill på det underlaget i det siste.

16 september, 2006

Davydenko satser på utbrenthet

Denne saken handler om herretennisDet er vanskelig å tolke russerens kampprogram annerledes. Ingen kan spille tennis hver dag, hver uke gjennom en hel sesong uten å merkes av det.

Davydenko sitt stødige spill burde være perfekt mot en så ustabil spiller som Paradorn Srichaphan. Sistnevnte har ikke hatt en stabilt god form på år og dag. Han spiller på små marginer, på samme måte som Fernando Gonzalez. Han har nok litt ekstra støtte i Asia, der han spilte mot Davydenko i dag.

Davydenko tapte. (Jeg tapte også på oddsen som følge av det, beskjedne 20 kroner.) 6-2, 2-0 ble resultatet. Davydenko klarte altså ikke å fullføre kampen. Ifølge rapportene var det pga en skulderskade og "konsentrasjonssvikt". Når du har spilt så mye tennis i løpet av året at øynene går i kryss, er det på tide å ta en pause.

Hva er det med disse russerne og penger? Yevgeny Kafelnikov reiste jorden rundt som en gal, på jakt etter dollar. Hadde han spisset karrieren mer, kunne han endt opp med mer enn to store titler på peishylla.

09 september, 2006

24-1

Denne saken handler om US OpenHar ikke skrevet noe særlig om de kommende semifinalene for menn. Litt statistikk: Roger Federer har slått sin motstander Nikolai Davydenko 7 av 7 ganger. Han har 7 seire av 7 mulige mot Mikhail Youzhny, som møter Andy Roddick i den andre semifinalen. Federer har 10 seire og 1 tap mot Roddick.

30 juli, 2006

Hvor er alle tenåringene?

Denne saken handler om herretennisFlere store karrierer har begynt med seier i US Open, blant annet den største av dem alle, Pete Sampras'. Han vant turneringen i 1990, og det overrasket de fleste. Marat Safin sa et lignende hallo da han vant ti år seinere (mot Sampras i finalen, ironisk nok.)

Marat SafinI år? Så langt jeg kan se, er det ingen tenåringer i vannskorpa. Dimitri Tursunov ser ut til å få et gjennombrudd nå, og i kveld spiller han finale i Los Angeles mot Tommy Haas. Tursunov er født i 1982, på ingen måte noen fersk fole. Tennisspillere på 24 år er tvert i mot som regel på toppen av karrieren.

I det hele tatt er topp 10 preget av mange grå spillere. Mario Ancic, Tommy Robredo, Nikolai Davydenko og Radek Stepanek - er det noen som får frysninger på ryggen av å se disse folkene spille tennis? ATP skal være sjeleglade for at Federer og Nadal har en duell gående, for ellers hadde det vært mange konturløse seierherrer på touren.

10 juni, 2006

Vinklene, Gaston, vinklene!

Tennis LIVE:
Nikolay Davydenko - Gaston Gaudio 6-3, 6-4, 3-6, 6-3
4.runde, French Open
Court Suzanne Lenglen, Roland Garros


Denne saken handler om French OpenSport handler om geometri. En fotballspiller har større sjanse for å treffe mål jo nærmere han står. En skihopper kommer lengst ned i bakken dersom han hopper rett fram. En skøyteløper går fortere dersom han holder seg tett inntil kanten av sin bane.

En tennisspiller har lettere for å styre spillet hvis han står langt inne i banen. Det gir bedre vinkler å slå ballen i, for å drive motstanderen ut til sidene.

Gaston Gaudio vet sikkert alt dette, siden han er en tidligere vinner i French Open og en av verdens beste spillere. Derfor var jeg overrasket over taktikken hans i denne kampen: Gaudio begynte hver ballveksling tre meter bak grunnlinjen. Nikolay Davydenko trengte ikke slå særlig pressende slag for å tvinge Gaudio dit - argentineren sin utgangsposisjon var langt bak banen. Heller ikke Davydenko sine andreserver - som ikke skremmer noen - gikk Gaudio inn for å klinke til.

Når spillere slår slagene fra langt bak i banen, er det vanskelig å skape gode vinkler - alt havner i midten. Det hjelper heller ikke å slå knallhardt, for ballen har en så lang vei å fly før den treffer banen. Dermed blir stilen avhengig av at motstanderen gjør mange feil. Det funker nok på amatørnivå, men sjelden mot verdens beste spillere. Davydenko var i god form, og takket for Gaudios defensive innstilling.

Gaudio fikk vist sin fantastiske backhand mange ganger (verdens vakreste!), men til ingen nytte. Han fikk lide for nok en fare ved å ligge langt bak i banen: Han måtte løpe mye mer enn Davydenko, både sidelengs og fram til nettet.

23 mai, 2006

Føling på tennene

Denne saken handler om French OpenTre dager til trekningen av French Open, fem dager til spillet begynner i Paris (én dag tidligere enn før). Alt som skjer denne uken er milde forberedelser til alvoret begynner. Spillere som er i aksjon nå, er stort sett folk som leter krampaktig etter den gode følelsen på grusen.

Blant dem er Lleyton Hewitt, som har hatt en tynn sesong så langt. Nikolay Davydenko var i semifinalen i Paris i fjor, og spiller også denne uken. De andre store navnene holder seg ganske i ro før maraton-turneringen i Paris.

Dermed er det bare å vente på fredagens trekning. Mye kan skje der, men en ting er sikkert: Nadal og Federer kommer til å stå på hver sin side av oppsettet, og kan ikke møtes før finalen. Det vil være en ørliten sensasjon dersom Federer ikke kommer så langt, og en kjempeskrell hvis Nadal ikke når finalen. Det er ganske enkelt ikke så mange grusspesialister igjen i verden.

(For spesielt interesserte: Guillermo Coria har trukket seg fra FO.)

28 februar, 2006

Betryggende comeback

Tennis på tv:
Marat Safin - Nikolai Davydenko 4-6, 6-2, 6-2
Første runde, Dubai Tennis Championships


Nikolai Davydenko er den typen spiller som kan få Marat Safin til å knekke racketen. Davydenko holder et jevnt press, gjør få feil og har ingen klare svakheter. (Okei, volleyene hans er ikke all verden)

På 5-4 til Davydenko i første sett hadde Safin tre breakballer på rad. Han slo alle ut, men i stedet for å knerte utstyret, gikk han rolig til stolen sin etter å ha tapt settet.

I andre og tredje sett var Safin overlegen. Davydenko fant aldri rytmen på det ekstremt raske dekket. Safin hadde ikke spilt en kamp siden august, men det var vanskelig å se. Hvis han innstiller seg på det, kan Safin ha gode sjanser i Wimbledon. Safin flytter seg raskt, han returnerer godt, har knallharde server og tar styringen i de fleste dueller.

Dubai-turneringen har en startoppstilling som få andre: Federer, Nadal, Agassi, Safin, Davydenko og så videre. De har nok fått masse oljepenger under bordet for å komme.

07 desember, 2005

Hvem blir neste års Ljubicic?

Hvert år dukker det opp en spiller fra ingenting, en halvgammal fyr som ingen har lagt merke til før. Neste år er han borte vekk.

I år har det vært flere, Nikolai Davydenko og Ivan Ljubicic de fremste representantene. I 2003 var det Rainer Schüttler, i 1999 Thomas Enqvist og Nicolas Kiefer. De har en kanonsesong, så forsvinner de til sin vante plass mellom 30 og 150.

Det er helt umulig å si hvem neste års døgnfluer blir. Jeg har alltid sett på Mikhail Youzhny som et stort talent, og en gang må han jo få det ut. Agustin Calleri fra Argentina er også kapabel til stor tennis. Eller kanskje Tomas Berdych fortsetter framgangen og får en stor sesong. Han er jo så ung at han faktisk kan klare flere gode år.

24 august, 2005

En uke for såre muskler

Sesongen går mot slutten, dessverre. Det gjenstår to høydepunkter, først US Open som begynner i neste uke. (Det andre høydepunktet er sluttspillene i november) På dette tidspunktet av året er vanligvis spillerne variert grad av skadet. Hardcourt (som det spilles på etter Wimbledon) er det verste underlaget for kroppen.

Trekningen i ukens turnering i New Haven viser at de beste mennene sparer seg til New York. Si hva du vil om Nikolay Davydenko, men han er neppe et trekkplaster for andre turneringer enn de russiske. David Ferrer, Olivier Rochus og Feliciano Lopez får vel heller ikke folket i New Haven til å storme ned billettkontoret.

Men pytt. Når de beste spillerne holder seg i ro, stiller de topp forberedt til US Open. Jeg gleder meg stort.