Viser innlegg med etiketten Söderling. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Söderling. Vis alle innlegg

26 april, 2007

Gaudio på rask nedtur

Denne saken handler om herretennisNår du kommer fra Argentina og har vunnet French Open i karrieren din, er det beint fram latterlig å tape 1-6, 0-6 for svenske Robin Söderling. Svensken er lang og sterk, men ingen grusspiller. Og et sånt tap, som Gaston Gaudio opplevde i Barcelona denne uka, er pinlig.

Gaston Gaudio på sitt beste er en artistisk grusspiller med en rå backhand. På sitt verste er han en defensiv, uinteressert sosekopp. Det er sistnevnte som har spilt tennis i år. Vi er nå med begge beina i grussesongen, og Gaudio spiller like elendig som han har gjort i hele år. Han begynte sesongen med å tape fem førsterundekamper på rad. På grus har han vunnet noen kamper, men ingen mot spillere med noe særlig kvalitet.

Og nå altså braktapet for Söderling, som i kampen etter tapte for den like grus-svake Thomas Johansson. Trist at det skulle bli sånn, Gaston.

14 februar, 2007

Tomt i toppen

Denne saken handler om herretennisHvis du synes du har hatt uflaks i det siste, kan du trøste deg med at arrangøren av ATP-turneringen i Marseille heller ikke har vært helt heldig.

Verdenstoer Rafael Nadal trakk seg før den begynte, pga skade. I første runde tapte de tre øverst rankede spillerne: Davydenko, Ljubicic og Ancic. Ingen åpenbare publikumsfavoritter noen av dem, men likevel må det føles surt for Marseille-folket. Fra før har hjemmefavoritt Sebastien Grosjean også trukket seg. Nå er det opp til svenskene Robin Söderling og Thomas Johansson å lage litt show.

Og alle vet jo at de to er noen skikkelige karisma-bomber.

29 mai, 2006

Rekord. Hipp hurra!

Tennis på tv:
Rafael Nadal - Robin Söderling 6-2, 7-5, 6-1
1.runde, French Open


Denne saken handler om French Open54 grusseire på rad er en imponerende rekord. Nadal satte den mens tidligere rekordholder Guillermo Vilas kikket på fra første rad.

Men jeg vet ikke helt. Samme hvor ofte jeg ser Nadal, klarer jeg ikke å bli glad i ham. Gutten selv er sympatisk, men spillestilen hans er som å dra gaffel over tavla. Nadal holder seg tre meter bak grunnlinjen, hvorfra han fyrer av sine overskrudde bomber. Han er verdens beste til å forsvare seg, og forlenger ballvekslingene så mye at motstanderne til slutt gjør feil.

Hadde kampen mot Söderling vært spilt på noe annet enn grus, ville spanjolen vært i store problemer. Han var fullstendig passiv i de to første settene (det første fikk Nadal pga av navnet fra en nervøs svenske). Søderling styrte som han ville med forehanden, og Nadal fisket tilbake sine vanlige overskrudde lomper fra alle kanter av banen.

Nadals backhand er hans svakeste punkt. Han slår den helt inntil kroppen (og med rompa ut i den slaget går), og hadde en del feilslag mot Söderling. Totalt for kampen ble det 30 upressede feil fra Nadal (Federer hadde 49 i sin førsterundekamp, som varte litt lenger). Men seier ble det, og vi får nok se mye til Nadal framover. De som klarer å holde seg våkne, altså.

Både Federer og Nadal har nå vært i aksjon i Paris. Ingen av dem skremte konkurrentene.